onsdag 11. mai 2011

Å lage deilig saft

Kjempelett;

Bildet er lånt av Aperitif.no
  • Putt litt bær i en kasserolle. En eller flere sorter. Morsomt å eksperimentere med blandinger, plommer er ekstra deilig!
  • Tilsett ca 1 dl vann pr liter bær.
  • Kok opp og rør imens, pass på at det ikke koker over og ikke brenner seg.
  • Når det har kokt et par minutter, slå av plata/evt. trekk kasserollen til side.
  • Nå siler du av safta gjennom et dørslag (gjerne to ganger). 
  • Mål opp hvor mye saft du har når den har blitt litt avkjølt.
  • Hell den tilbake i kasserollen og tilsett ca 5 dl sukker pr. liter avrent saft og varm opp til kokepunktet.

Fyll på hva du måtte ha for hånden. Glass tåler varme, med plast må safta avkjøles først. Det fine er at den kan fryses, men husk å ikke fyll beholderen helt full da. =)

Ellers driver jeg å syr for harde livet - Litjtupp må jo prøve bunaden før mormor drar på hytta i helga!

En liten sniktitt på forkleet kan jeg jo tillate!
Eksklusiv smak har mamman hennes,
hardangerbroderi må det være! ;)

8 kommentarer:

Anita Tørmoen sa...

Høres enkelt ut da:)

Elins Strikkeri sa...

Nam nam det hørtes og såg godt ut!! Vert nok ein flott bunad med så flott forkle:))

Marion sa...

Tusen takk for tipset! Tror sannelig jeg skal prøve meg, har rips i fryseren! :))

G-Anette sa...

Takk for saft-oppskrift! :) Og det forkleet ser nydelig ut. Ha e fin torsdag :)

Hedvig sa...

Önskar jag inte vore så slö, då skulle jag koka saft minsann! :)

Sidselsidserk sa...

Ser ut til å bli en lekker bunad - vi får vel se?
Ønsker deg ei flott 17.mai feiring:-)

ide-puffen sa...

Gleder meg til å lage saft til sommer/høsten. Det jeg laget i fjor forsvant alt for fort. Ungene er gale etter hjemmelaget saft. Skal lage mye mer i år. Så sunt og friskt.
Hardangersøm og greier. Ikke no tull.
Blir vakker denne ja. Du blogger hele når den er ferdig ja!!!!
Hei hopp i malekropp
Randi

hobbyvimsa sa...

Saften høres deilig ut,takk for at du deler!!

Oi den bunaden er nok fin:)Gleder meg til å se det ferdige resultatet:)

ha en fin kveld:)

Klem linda;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gjestekart

Locations of Site Visitors