torsdag 19. mai 2011

Djevellue og pledd i prematurstr. med oppskrift




Disse 9 luene og  2 pleddene gir jeg bort til Levanger sykehus i fbm. en NIF-utfordring på bloggen Strikkere.

Enkel oppskrift på pledd;
Pleddene er strikket med dobbel babyull og pinne nr. 6 i riller. La opp 54 m på det lilla pleddet og strikket 56 riller og 30m x 2 på det rosa (som er sydd sammen på midten) og strikket 54 riller (17 i hver farge).
Djevellue;
Jeg fant ingen oppskrift på prematurstr. djevel-lue eller hjallislue/hjelmlue (kjært barn har mange navn), så jeg prøvde meg fram og fikk mange forskjellige størrelser. I tillegg synes jeg at den spissen i panna var litt vel spiss, spesielt for ei jente, kanskje, så jeg endret mønsteret litt og fikk en mer avrundet avslutning i panna. Den grønne lua på bildet er strikket nedenfra og opp, mens resten er strikket sidelengs. Jeg synes at den siste varianten gir den beste passformen, så jeg gikk for den. Jeg har ikke funnet at noen har hevd på dette mønsteret, så jeg bestemte meg for å legge det ut her. Da kan flere strikke og gi bort prematurluer i tiden framover. Link da gjerne til min blogg hvis du benytter deg av det


Her ser dere lua med avrunding i panna. Har jo ikke sett den på, men dette har jeg troen på. ;-) Prematurstørrelse er jo relativt, denne lua er iallefall mindre enn "normal" størrelse nyfødt. Oppskriften dekker tre forskjellige størrelser, liten, medium og stor, hvor stor er litt mindre enn "normal" nyfødt-størrelse og liten er så liten at man ikke forstår at det går an å ha så lite hode, men det gjør det!!!


Oppskrift prematur djevellue/hjallislue/hjelmlue;
Lua strikkes sidelengs, fram og tilbake og i riller.


Legg opp 22, 25, 28 m på rundp nr. 3,5 og bruk baby ull eller tilsvarende.
Strikk en p r.
På neste pinne strikker du 2 m, 2 r smn, strikk til det gjenstår 2 m, øk 1 m ved å plukke opp tråden imellom to m og strikk den vridd, strikk ut pinnen.
Neste p strikkes rett.
Gjenta disse to p til du har 10, 12, 13 riller. (sett i et merke for å lette tellingen av riller).
Nå skal du strikke 10, 12, 13 riller til, men felling og øking i motsatt ende av de 13 første rillene. (Sett i merke).
Så strikker du 5, 6, 7 riller slik;

På neste pinne strikker du 2 m, 2 r smn, strikk til det gjenstår 2 m, øk 1 m ved å plukke opp tråden imellom to m og strikk den vridd, strikk ut pinnen.
Neste p strikkes rett.
Gjenta disse to p 2 ganger.
Den neste p felles som vanlig i beg. av p, men ingen økning i slutten for å få en rundere spiss i panna. Fortsett til du har 20, 22, 24 m igjen på pinnen.
Nå er du midt oppå lua (sett i et merke) og skal strikke alt motsatt, slik;
1 p rett.
På neste p økes det i beg. av p, men ingen felling i slutten.
1 p rett.
Gjenta disse to p til du har 22, 25, 28 m på pinnen.
Neste p strikkes 2 m, øk 1m ved å plukke opp tråden imellom to m og strikk den vridd, strikk til det gjenstår 4 m, 2 r smn, 2 r.
Gjenta de to p 2 ganger til.
Neste p strikkes rett. (sett i merke)
2 m r, 2 m r smn, strikk til 2 m gjenstår, øk 1 m ved å plukke opp tråden imellom to m og strikk den vridd, 2 m r.
1 p rett.
Gjenta de to siste p til du har 10, 12, 13 riller fra siste merke. (Sett i merke).
De siste 10, 12, 13 rillene strikkes motsatt slik;
2 m r, øk1 m ved å plukke opp tråden imellom to m og strikk den vridd, strikk til 4 m gjenstår, 2 r smn, 2 r.
Avslutt med å felle løst av etter den siste p med rettstrikk.

Slik blir lua seende ut før montering. I bildets overkant ser du den avrundede spissen i panna, mens i bildets nerkant er spissene som skal syes sammen til toppen av lua.

Sy sammen lua og sett i heklede eller snurrede knyttebånd.
Det høres innviklet ut, men etter å ha strikket et par luer etter mønsteret går lyset opp og du strikker de uten. Oppskriften sitter gjerne som støpt fordi den er enkel! Lykke til til strikkere og til de som mottar dem!

En hjertelig hilsen fra Misemor

22 kommentarer:

Hedvig sa...

Tack för att du delar med dig av mönstret! :)

Marion sa...

Så fint at du gir bort til Levanger! Har vært på kuvøseposten der med nr 2, så vet at det er en flott avd med masse flotte mennesker! :)
Skal se på oppskriftene dine når jeg får tid :)
Ha en fin og kreativ dag videre!:)

Hilde sa...

Så fine :o) Skal prøve oppskriften din på luene - de så flotte ut :o) Jeg er igang med samme utfordring, men har ikke fått strikket så mye som deg. Må henge i, skjønner jeg ;o)

mymlen og my sa...

Kjempesøte luer og små tepper. Nå fikk jeg lyst å finne fram babygarnet og ponnene.
Høres veldig bra ut å strikke til de søte små fortidligfødte.
En god tanke.
Hilsen Mymlen

Eple sa...

Nydelige strikkeprodukter!! Herlige farger- og så fint å gi dem bort :)

StrikkeDolla sa...

så flott!!!
Virkelig deilige de luene :-D

Frances sa...

Så herlige farger!
Tror jammen jeg skal prøve meg på en slik lue eller to. Takk for oppskrift :)

Elins Strikkeri sa...

Så masse flotte luer du har strikka!! Dei vert nok mottatt med glede:))

Berit sa...

Så nydelige små luer. Du er så snill. Regner med at prematuravdelingen blir glade

G-Anette sa...

Å som du har produsert! Og så søte de var, nydelige farger.

Tusen takk for oppskrift!

Ha en fin kveld

Maria Isabel sa...

SÅ utrolig søte små luer og pledd!! Hadde jeg kunnet strikke skulle jeg gjerne gjort det samme. Kjempeflott at mennesker som deg gjør sånt for helt ukjente mennesker. Og ikke minst syns jeg det er så utrolig koselig!

Klem fra MI :)

Miriam sa...

Takk for at du deltar i utfordringen hos Strikkere!

Så mye fint og fargerikt! Kjempefint at du legger ut oppskrift :)

Line Kristine sa...

Flotte luer og tepper som helt sikkert kommer godt med! :)

Marit sa...

Kjempefine luer du har strikket!
Jeg skal også strikke luer til en prematur-/nyfødtavdeling, og lurer på hva strikkefastheten er...
Tusen takk for oppskriften!

Anne-Grete sa...

Tusen takk for pakken, den skal leveres i morgen :)

Anonym sa...

Nå ble jeg inspirert! Jeg skal strikke luer til prematur avdelingen jeg og <3 Det er så flott at du dele oppskriften din, slik at det blir enklere å bidra til sykehusene.

Anonym sa...

Så godhjerta av dæ å strikke til Nyfødtintensiv. De små har så stort behov for å holde varmen i starten,og da e d så fantastisk at d finnes menneska som dæ som hjelpe dæm. Hadde selv 2 fortidligfødte gutter på nyfødtintensiv i 2010, og da kom strikkeluene fra mennesker som deg godt med. Snille snille dæ :)
No skal æ sjøl lære mæ å strikke og gi litt tilbake til avdelinga. Du e en inspirasjonskilde :)

Anonym sa...

Kjekt å finne oppskrift på fin lue. Har lenge hatt lyst å bidra med noe til prematurbarn. Tusen takk!

Anonym sa...

Hei.. Kjempefine luer til de aller minste.. :-) Du hadde ikke hstt lyst å dele oppskrift for de litt større også? :-)

-anne

Misemor sa...

Hei til dere som vil ha litt større størrelser, her finner du de også: http://grosblog.wordpress.com/2007/01/18/her-er-den/
Men jeg gjør oppmerksom på at disse strikkes nedenfra og opp og ikke sidelengs som de over her. =) Lykke til!

Imoen sa...

would you mind making an english pattern for that cute cap?

Regina sa...

Do you have this pattern in english? I love it.

Regina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gjestekart

Locations of Site Visitors