torsdag 3. november 2011

Tova novembervott - oppskrift


Etter litt om og men, ble det da fine votter!
Vottene ble opprinnelig strikket med en lys kant,
men det viste seg at dette garnet ikke tovet og da ble
resultatet slik:


Da var det bare å klippe av det lyse partiet og tenke lurt.
Enten sy med tette knapphullsting, hekle kant eller maskinsy...
Med litt stretchy stoff ble det faktisk ganske bra,
i tillegg klør ikke kanten mot sart barnehud!


Her er oppskriften på str. ca 3 år:

Garn; Noe som tover og som er ca 100m pr. 50g.
Pinner; Settpinner/strømpepinner nr. 7
Oppskriften har jeg laget selv etterhvert som arbeidet skrider fram,
 men den er nok basert på mange oppskrifter jeg har strikket
etter i årenes løp.

Tova vott:

Legg opp 32m.
Strikk 1. omgang 1 r og 1 vr.
Strikk videre 15 omganger glattstrikk,
fell 1 m i beg. av hver pinne til 28 m.
lag hullbord; 1 kast 2 r smn ut omgangen.
Neste omgang strikkes både kast og masker som r omgangen ut.
Strikk videre 7 omganger til med glattstrikk.
Strikk så 5 masker til tommelåpning (på 2. pinne
i omgangen) inn på en annen tråd slik:


og fortsett med 18 omg glattstrikk.

Fordelen med denne måten å lage hull til tommel
er at det ikke blir noen oppleggskant på oversiden
av tommelhullet, hvilket gjør votten mer
behagelig å ha på.

Nå felles det slik:
Strikk sammen de to første maskene på hver pinne
på neste omgang. Deretter en omgang uten å felle.
Så felles det videre på alle omganger til du
har 8 masker igjen. Da trekkes en tråd igjennom
maskene og stram til.

Strikk en vott til, men denne skal ha tommelåpning på
3. pinne i omgangen.


Tommel


Sett pinner inn i maskene under og over tråden
som vist på bildet over.
Plukk deretter opp en maske i hver side til
12m. Fordel på 4 pinner.
Strikk 10 omg glattstrikk og fell slik;
2 m r sammen, 1 r, gjenta omgangen ut.
Klipp tråden og trekk den gjennom
de gjenværende maskene.

Fest trådene og tov i maskin.



Toving

Her er det mange muligheter, men det er viktig
å tenke på at det tover mer dess mer som puttes i maskina.

Hvis du vasker bare et par votter foreslår jeg
et kortprogram på 60 grader,
ellers kan du ta dem med i en
40-graders-vask med normal mengde tøy.

Strekk litt i vottene så de får en fin fasong mens de er våte.
Tørkes flatt!

Ta gjerne kontakt hvis oppskriften virker uklar eller inneholder feil!

Klem


Nå vil jeg også få takke alle sammen for fantastisk respons
på mitt rop om hjelp i forrige innlegg.
Har ikke så veldig lyst å sy sikksakk rundt 40 biter tøy,
så i første omgang regner jeg med at det blir å legge
dem i varmt vann for så å stryke dem tørr.
Begynner bare med de som jeg har lyst å bruke i
første omgang, så ser jeg hvordan de oppfører seg.

Igjen;
TUSEN TAKK
kjære medbloggere

20 kommentarer:

Tovepia sa...

Smart og lekkert å sy den kanten! Jeg strikker av Fritidsgarn og tover på 60 grader, men av og til spennende å se hva som kommer ut, for farger tover forskjellig;)
Nyt helga, klem fra mæ;)

bentetove sa...

Tusen takk for flott oppskrift!
Det var veldig praktisk og dekorativt med kanten av stoff rundt.
Ha ei fin helg:)

Rät&Avig sa...

Så fina tovade vantar!
Till mina Lovikkavantar använder jag rätt och slätt "Lovikkagarn", ett tjockt och löst spunnet garn.
Vet inte var man köper det i Norge, men prova att googla så kanske du hittar nåt.
/Ann-Britt

Frances sa...

Så fine de ble med den kanten på! Var hell i uhell at det andre garnet ikke tovet seg.

Ønsker deg ei riktig god helg :)

Lindas hobbyhjørne sa...

Det må jeg si : for en lur måte å gjøre det på og så fine de ble ! Rart hvordan sånne resultater kan bli så fine som dem :))
Her lærte jeg mye i kveld... råd mot stoff biter og toving, tusen takk :)
Ha en fin morgendag, klem.

nesinom sa...

Jeg syns de ble skikkelig fine med stoffkant :)

Elins Strikkeri sa...

Så smart med stoffkant rundt!! Vottane blei jo kjempefine:))

Fragmenter sa...

Takk for koselig kommentar på teppet mitt, blir så glad:-)
Jeg syns vottene ble kjempesøte med sopp-kant. Herlig retro-aktig, og mye kulere enn den opprinnelige planen, syns jeg:-)
Og så glad jeg ble for å lese de gode rådene på hvordan krympe uvaskede lapper. Jeg har notert bak øret:-)
Ha ei god helg!
Klem, Elin

Anonym sa...

Kreativt og fint!
Ha en flott helg, Misemor!

hanne sa...

Herlige tova votter og så smart med elastisk kant rundt! Lenge siden jeg har strikka slike, men det er jo absolutt det beste! Takk for oppskrift!
Takker og også for hyggelig kommentar inne hos meg ;)
Ha en riktig trivelig og kreativ helg! ;)
Klem

Snertne sneller og små nøster sa...

Takk for oppskrift :-) Det ble utrolig stilig med stoffkant da :-D

God helg - klem Siv

Evas hobbyer sa...

De ble jo kjempefine:) Smart måte å strikke tommel på:) Ha en flott helg:D

Anita sa...

Så fine de ble med den kanten øverst! Ja, av og til kan en "tabbe" bli til noe nytt og bra!! :)
Fine votter, tid for varme til fingrene fremover nå!
Takk for koselige kommentarer hos meg!
Riktig god helg til deg!
Klem ;))))

EllenSand sa...

Så fine votter! Det ble jo supert med bånd rundt kanten.
Ellen :)

Unknown sa...

Så stilig det ble med stoffkanten :-)

STRIKKEMOR(O) sa...

Veldig stilig med den stoffkanten!!

G-Anette sa...

Kjempelekkert med den kanten! (Kanskje jeg må finne frem noen gamle votter der jeg klarte å gjøre akkurat det samme som deg..)

Tusen takk for oppskrift! Det så ut som de hadde veldig god passform.

God søndag til deg
Klem

ide-puffen sa...

Så fine votter. Jeg har strikket 10 par til messa, men kom aldri så langt at jeg fikk laget slike hull. Det er jo så fint. Når det gjelder toving synes jeg det er så vanskelig å styre. Alle vottene tover mer enn jeg vil grrrr. Sist vasket jeg på 40grader fiinvask og ennå ble de mindre enn planlagt he he. Mange barnevotter for å si det sånn. Å sy stoffkant var jo genialt da. Ble mer enn bare en vanlig tovevott. Nice
Hei hopp
KLem
Randi

Boselade sa...

De er meget fine :-)

Mona Lisa sa...

Veldig fine votter :O)lyst til og prøve meg på dem.men når jeg kommer til tommelen.skal den strikkes på 4 pinner?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Gjestekart

Locations of Site Visitors